Biuletyn Informacji Publicznej strona główna Facebook
 

AKCJA BEZPŁATNYCH BADAŃ DERMATOSKOPOWYCH

Łaziska Górne to miejscowość na trasie dermobusa Fundacji NEUCA dla Zdrowia, w którym będzie można wykonać bezpłatne badania znamion i pieprzyków. Już 17 sierpnia na mieszkańców będzie czekał wykwalifikowany personel, który zadba o wykonanie badań skóry oraz udzieli porad z zakresu profilaktyki.
Fundacja NEUCA we współpracy z aptekami działającymi w ramach programu PARTNER+, organizuje ogólnopolską akcję badań, której celem jest promocja profilaktyki i diagnostyka czerniaka.
W trakcie wizyty dermobusa Fundacji NEUCA dla Zdrowia, wykwalifikowany personel medyczny obecny na miejscu oceni wszystkie znamiona barwinkowe pacjentów, potocznie zwane pieprzykami.
Dermobus przyjedzie do Łazisk Górnych 17 sierpnia i będzie stacjonował przy Osiedlu Centrum 7, w godzinach od 10.00 do 16.00, przy siedzibie partnera akcji.

Badania mogą wykonać wszyscy zainteresowani, a udział w nich jest bezpłatny. Wymagane są jednak wcześniejsze zapisy. Można ich dokonywać w okresie 7 dni przed planowanym badaniem pod tym samym adresem, gdzie odbywać się będą badania.

WAŻNA INFORMACJA

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Tychach przypomina, że fontanny uliczne są urządzeniami tylko do celów dekoracyjnych, a woda w nich nie nadaje się do spożycia i nie jest przeznaczona do kąpieli.

Woda znajdująca się w otwartym zbiorniku fontanny ma stały kontakt z zanieczyszczeniami ze strony środowiska np. zwierząt (psy, koty, ptaki itp.), może zawierać bakterie, wirusy oraz pierwotniaki pasożytnicze. Mogą one powodować między innymi zatrucia pokarmowe, biegunki, dolegliwości ze strony układu moczowego oraz problemy skórne.

Fontanny nie są również przystosowane technicznie do kąpieli, mogą mieć szorstkie, ostre krawędzie lub śliskie powierzchnie, na których nie trudno o upadek.

Dbając o własne bezpieczeństwo i zdrowie należy pamiętać, żeby w upalne dni korzystać z wody tylko w miejscach do tego wyznaczonych tj. na pływalniach krytych i odkrytych, strzeżonych kąpieliskach lub miejscach wykorzystywanych do kąpieli.

„DOBRY START”

Od dnia 1 lipca 2018 r. można złożyć wniosek o świadczenie z programu „Dobry start” online przez portal Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej www.empatia.mrpips.gov.pl, a także przez bankowość elektroniczną.

Od 1 sierpnia 2018 r. można będzie złożyć wniosek w wersji papierowej w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej na parterze pokój nr 3 w godzinach pracy Ośrodka.

Informujemy również, iż od 1 lipca wzorem roku ubiegłego można składać wnioski o ustalenie prawa do zasiłku rodzinnego, świadczenia wychowawczego i funduszu alimentacyjnego online przez portal Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej www.empatia.mrpips.gov.pl, a także przez bankowość elektroniczną, natomiast w formie papierowej dopiero od 1 sierpnia.

INFORMACJA DLA OPŁACAJĄCYCH SKŁADKI NA UBEZPIECZENIE SPOŁECZNE ROLNIKÓW

Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego przypomina, że z dniem 31 lipca 2018 r. mija ustawowy termin uregulowania należnych składek na ubezpieczenie społeczne rolników za rolników, małżonków i domowników za III kwartał 2018 r.

Termin opłacenia składek za pomocników rolnika za dany miesiąc upływa z 15 dniem następnego miesiąca, czyli za lipiec br. termin ten przypada na 16 sierpnia br. (15 sierpnia br. jest dniem świątecznym wolnym od pracy).

W III kwartale 2018 r. wysokość składek na ubezpieczenie:

1. społeczne rolników w zakresie:

ubezpieczenia wypadkowego, chorobowego i macierzyńskiego pozostaje na tym samym poziomie, co w II kwartale 2018 r. i składka wynosi 42,00 zł miesięcznie za każdą osobę podlegającą temu ubezpieczeniu przez cały miesiąc (tj. za rolnika, małżonka rolnika, domownika, pomocnika rolnika). Osoby objęte wyżej wymienionym ubezpieczeniem na wniosek w ograniczonym zakresie opłacają miesięcznie 1/3 pełnej składki, tj. 14,00 zł,

ubezpieczenia emerytalno-rentowego pozostaje na tym samym poziomie, co w II kwartale 2018 r. i podstawowa miesięczna składka wynosi 91,00zł miesięcznie za każdą osobę podlegającą temu ubezpieczeniu (tj. rolnika, małżonka i domownika).

Również dodatkowa miesięczna składka na ubezpieczenie emerytalno-rentowe dla rolników prowadzących gospodarstwo rolne o powierzchni powyżej 50 ha przeliczeniowych użytków rolnych pozostaje na tym samym poziomie, co w II kwartale 2018 r. i składka ta wynosi:

110,00 zł dla gospodarstw rolnych obejmujących obszar użytków rolnych do 100 ha przeliczeniowych,

219,00 zł dla gospodarstw rolnych obejmujących obszar użytków rolnych powyżej 100 ha przeliczeniowych do 150 ha przeliczeniowych,

329,00 zł dla gospodarstw rolnych obejmujących użytki rolne powyżej 150 ha przeliczeniowych do 300 ha przeliczeniowych,

438,00 zł dla gospodarstw rolnych obejmujących użytki rolne powyżej 300 ha przeliczeniowych.

Aktualny wymiar składek na ubezpieczenie społeczne rolników znajduje się na stronie internetowej KRUS w niezbędniku, w zakładce wymiar składek.

2. zdrowotne należnych za każdy miesiąc kwartału za każdego podlegającego ubezpieczeniu

rolnika, małżonka rolnika i domownika w gospodarstwie rolnym o powierzchni 6 i więcej hektarów przeliczeniowych nie uległa zmianie i tak samo jak w II kwartale 2018 r. składka wynosi 1 zł miesięcznie za każdy pełny hektar przeliczeniowy użytków rolnych oraz

domownika w gospodarstwie rolnym stanowiącym samoistny dział specjalny produkcji rolnej oraz pomocnika rolnika składka wynosi 142 zł miesięcznie.

Ponadto Kasa informuje, że indywidualnie opłacana miesięczna składka na ubezpieczenie zdrowotne za rolników prowadzących samoistne działy specjalne produkcji rolnej w III kwartale 2018 r. pozostaje na tym samym poziomie, co w II kwartale 2018 r. Zadeklarowana w 2018 r. podstawa wymiaru składki dla wyżej wymienionych osób, odpowiadająca dochodowi ustalonemu dla opodatkowania podatkiem dochodowym, nie może być niższa niż kwota minimalnego wynagrodzenia, która od 1 stycznia 2018 r. wynosi 2.100 zł. W związku z tym dla rolników prowadzących działy specjalne produkcji rolnej najniższa miesięczna składka na ubezpieczenie zdrowotne liczona, jako 9% minimalnej podstawy jej wymiaru wynosi 189 zł miesięcznie (tj. 9% x 2.100 zł minimalnego wynagrodzenia).

DOFINANSOWANIE WYMIANY KOTŁÓW WĘGLOWYCH PGNiG

Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo S.A. (PGNiG) zachęca do skorzystania z dofinansowania wymiany starego nieekologicznego kotła węglowego na nowy, kondensacyjny kocioł gazowy.

Akcja skierowana dla:

1000 dofinansowań dla posiadaczy Karty Dużej Rodziny w wysokości 3000 zł,

10 000 dofinansowań dla pozostałych Klientów w wysokości 1000 zł.

Warunki przystąpienia do oferty:

Likwidacja paleniska lub kotłowni na paliwo stałe,

Zakup i zainstalowanie nowego gazowego kotła kondensacyjnego,

Podpisane z PGNiG Obrót Detaliczny umowy na gaz w taryfach W-3.6, W-3.9, W-3.12T, W-4, Z-3.6, Z-3.9, Z-3.12T, Z-4, S-3.6, S-3.9, S-3.12T, S-4.

Dofinansowanie obejmuje faktury bądź rachunki wskazujące zakup i montaż gazowego kotła kondensacyjnego wystawione po 5 kwietnia 2018r.

Szczegółowe informacje dostępne na stronie www.pgnig.pl oraz w Biurze Obsługi Klienta PGNiG w Tychach przy ul. Barbary 25 lub pod nr 32 391 23 03.

Zachęcamy mieszkańców naszego Miasta do skorzystania z dofinansowania. Oferta ważna do końca roku 2018 lub wykorzystania środków finansowych przeznaczonych na ten cel.

ZUS OGŁOSIŁ KONKURS DLA FIRM


ZUS ogłosił konkurs dla przedsiębiorców na dofinansowanie projektów poprawiających warunki pracy. Już od poniedziałku, 16 lipca, można składać wnioski. Kwoty dofinansowania sięgają od 10 tys. zł do 500 tys. zł. Program adresowany jest do wszystkich firm, a poziom dofinansowania został zróżnicowany ze względu na rodzaj przedsiębiorstwa.

Celem konkursu jest wybór projektów, które dotyczyć będą poprawy bezpieczeństwa i higieny pracy, zmniejszenia zagrożenia wypadkami przy pracy lub chorobami zawodowymi oraz zredukowania niekorzystnego oddziaływania czynników ryzyka. ZUS finansuje projekty o charakterze doradczym, inwestycyjnym i doradczo-inwestycyjnym.

Co należy poprawić

Dofinansowaniu podlegają działania, które mieszczą się w następujących obszarach technicznych: bezpieczeństwo instalacji technicznych, maszyn, urządzeń i miejsc pracy; urządzenia chroniące przed hałasem i drganiami mechanicznymi oraz promieniowaniem elektromagnetycznym; oświetlenie miejsc i stanowisk pracy oraz ochrona przed promieniowaniem optycznym; ochrona przed energią elektryczną i elektrycznością statyczną; urządzenia oczyszczające i uzdatniające powietrze, urządzenia mechanicznej wentylacji powietrza; sprzęt i urządzenia służące poprawie bezpieczeństwa pracy na wysokości, w zagłębieniach i innych strefach pracy; sprzęt i urządzenia służące ograniczeniu obciążenia układu mięśniowo- szkieletowego; sprzęt i urządzenia służące poprawie bezpieczeństwa pracy w przypadku narażenia na czynniki chemiczne i szkodliwe czynniki biologiczne; środki ochrony indywidualnej.

Większe dla mniejszych

- Poziom dofinansowania został zróżnicowany ze względu na rodzaj przedsiębiorstwa. To, w jakiej wysokości przedsiębiorca otrzyma wsparcie z ZUS zależy od wartości zgłoszonego projektu oraz liczby osób, za które opłacane są składki na ubezpieczenia społeczne. Mikroprzedsiębiorstwa, zgłaszające do ubezpieczeń społecznych od 1 do 9 osób, mogą zyskać dofinansowanie nawet do 90 proc. szacowanej wartości projektu – mówi Beata Kopczyńska, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa śląskiego.

Małe firmy, zatrudniające od 10 do 49 osób, mogą liczyć na 80 proc. dofinansowania do szacowanej wartości projektu, średnie - opłacają składki na ubezpieczenia społeczne do 249 osób – dla nich dofinansowanie sięga 60 proc. Duże zakłady pracy, które w swoich szeregach mają 250 ubezpieczonych - 20 proc. szacowanej wartości projektu.

Łączna kwota przeznaczona na dofinansowanie projektów w roku budżetowym 2019 wynosi 50 mln zł.

Nie dla każdego

- W konkursie mogą wziąć udział przedsiębiorcy, którzy regularnie i na bieżąco opłacają swoje zobowiązania na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenia zdrowotne, nie zalegają z opłacaniem podatków. Ponadto nie znajdują się w stanie upadłości, pod zarządem komisarycznym, w toku likwidacji, postępowania upadłościowego lub postępowania układowego z wierzycielem, nie ubiegał się o dofinansowanie przed upływem 3 lat od dnia wypłaty przez ZUS całości ostatniego dofinansowania, nie ubiegał się o dofinansowanie przed upływem 3 lat od dnia zwrotu dofinansowania, do którego został zobowiązany – dodaje rzeczniczka.

Wniosek papierowo i elektronicznie

Wniosek wraz z niezbędną dokumentacją należy złożyć zarówno w formie papierowej jak i elektronicznej. Po przesłaniu go poprzez stronę www.prewencja.zus.pl, następnie wydrukowany, podpisany i z załącznikami w wersji papierowej należy złożyć lub przesłać do dowolnej placówki ZUS. Ważne! Liczy się data wpływu wniosku do ZUS, jeśli wysyłamy go pocztą tradycyjną.

Krótki termin

Wnioski można składać od 16 lipca. Termin, do którego ZUS przyjmie dokumenty, to 23 sierpnia br. Na stronie www.zus.pl oraz w Biuletynie Informacji Publicznej ZUS udostępniono więcej informacji o konkursie, w tym jego regulamin oraz wymagane załączniki. Rozpatrzenie wniosku jest dwuetapowe. Najpierw ocenę formalną, czyli sprawdzenie kompletności i poprawności złożonych wniosków, przeprowadzi ZUS. Następnie ocena merytoryczna należy do Centralnego Instytutu Ochrony Pracy. Zapytania lub wątpliwości dotyczące Konkursu można zgłaszać pocztą elektroniczną na adres e-mail: konkurs@zus.pl w terminie do 16 sierpnia 2018r.

BUDOWLANE ABC

Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju informuje, że pod adresem https://budowlaneabc.gov.pl/ został uruchomiony praktyczny portal informacyjny, którego celem jest zwiększenie świadomości i poszerzenie wiedzy obywateli w zakresie procesu inwestycyjno-budowlanego. Na portalu można znaleźć m.in. przygotowane przez Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju standardy projektowania budynków dla osób z niepełnosprawnościami, poradnik związany z wprowadzeniem na rynek wyrobów budowlanych, zagadnienia dotyczące charakterystyki energetycznej budynków oraz kwalifikacji zawodowych występujących w budownictwie i dziedzinach pokrewnych. Najważniejszym elementem portalu jest interaktywny model budynku, który pozwala na uzyskanie informacji o procedurach wymaganych przy realizacji różnego rodzaju zamierzeń budowlanych.

„ŚLĄSKIE DLA SENIORA – ŚLĄSKA KARTA SENIORA”

Celem przedsięwzięcia "Śląskie dla Seniora - Śląska Karta Seniora" jest zapewnienie dodatkowego wsparcia dla seniorów, poprzez zaoferowanie im specjalnych usług oraz ulg i szczególnych uprawnień.

Z udogodnień korzystać mogą osoby w wieku 60+ na podstawie okazanego dowodu osobistego.

W ramach projektu seniorzy mogą korzystać z zasobów kilkudziesięciu instytucji kultury, rekreacji i edukacji. Bazowa oferta obejmuje ulgi i uprawnienia zwiększające dostęp seniorów do działających w województwie śląskim instytucji z ww. obszarów, w szczególności wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych i wojewódzkich osób prawnych. Katalog ulg i uprawnień pozostaje otwarty i będzie w miarę możliwości sukcesywnie poszerzany.

Zachęcamy potencjalnych partnerów do włączenia się w akcję.

Szczegółowe informacje na temat projektu i sposobu dołączenia do grona partnerów znajdują się na stronie www.seniorzy.slaskie.pl.

INFORMACJA URZĘDU STATYSTYCZNEGO


Główny Urząd Statystyczny w Katowicach przeprowadza w dniach 10  – 22 sierpnia 2018r. badania o symbolu R-r-zb (Badanie plonów zbóż oraz rzepaku i rzepiku).

KOMUNIKAT DOTYCZĄCY ZAGROŻENIA AFRYKAŃSKIM POMOREM ŚWIŃ

W związku z występującym na terenie Polski zagrożeniem afrykańskim pomorem świń (ASF), wystąpiła konieczność podjęcia działań zapobiegawczych, w tym monitorowania zagrożenia.

Z uwagi na powyższe, Urząd Miejski w Łaziskach Górnych informuje, że w przypadku odnalezienia padłych dzików na terenie miasta Łaziska Górne należy koniecznie powiadomić Powiatowe Centrum Zarządzania Kryzysowego w Mikołowie (PCZK), które dyżuruje całodobowo pod następującymi numerami telefonów:

  • (32) 326-04-30
  • (32) 326-04-33
  • 798-717-178

Powiatowe Centrum Zarządzania Kryzysowego w Mikołowie współpracuje z Powiatowym Lekarzem Weterynarii w Tychach, w celu eliminacji zagrożenia. Padłe dziki stanowią obecnie podstawowe źródło zakażenia chorobą – afrykańskim pomorem świń (AFS).

INFORMACJA ZAKŁADU UBEZPIECZEŃ SPOŁECZNYCH

Pobierasz emeryturę, rentę albo masz ustalony kapitał początkowy - sprawdź, czy możesz ponownie przeliczyć świadczenie lub kapitał początkowy z uwzględnieniem wynagrodzenia minimalnego.

Jeżeli ktoś przy składaniu wniosku o świadczenie emerytalne czy rentowe nie mógł udokumentować zarobków z okresu pozostawania w stosunku pracy, który ZUS uwzględnił do ustalenia podstawy wymiaru, to zarobki z tego okresu wpisywano jako zero.

Komu naliczano lata zerowe

- Często klienci dostarczali dokumenty poświadczające zatrudnienie, ale brakowało w nich informacji, o wynagrodzeniu. Uzyskanie takich zaświadczeń bywało niemożliwe zwłaszcza w sytuacjach, gdy firma już od dawna nie istniała, a zachowana dokumentacja w archiwum była niepełna. Albo też dokumentów wcale nie było, bo zostały zniszczone. Dlatego też zachęcamy tych klientów, którzy mieli problem z udowodnieniem wysokości swojej pensji, o złożenie wniosku o przeliczenie świadczenia lub kapitału początkowego - mówi Beata Kopczyńska, regionalny rzecznik ZUS województwa śląskiego.

Jak to będzie zrobione

Na podstawie takiego wniosku ZUS sprawdzi, czy może przyjąć minimalne wynagrodzenie za dany okres oraz czy może ponownie ustalić wysokość świadczenia lub kapitału początkowego. Minimalne wynagrodzenie za okresy, za które nie ma dokumentów potwierdzających zarobki, ZUS ustali proporcjonalnie do okresu oraz wymiaru pozostawania w stosunku pracy. - Jeśli ktoś pracował na pół etatu, to ZUS uwzględni odpowiednio do czasu pracy połowę obowiązującego wówczas minimalnego wynagrodzenia – tłumaczy rzeczniczka.

Wnioskując o ponowne obliczenie świadczenia można skorzystać z formularza ERPO, a o ponowne ustalenie kapitał początkowego z wniosku EKP. Są one dostępne w placówkach ZUS i na stronie www.zus.pl. Wniosek można złożyć osobiście lub przez pełnomocnika w każdej placówce ZUS. Można go także przesłać pocztą lub elektronicznie przez Platformę Usług Elektronicznych.

2 miesiące na decyzję

O przeliczeniu świadczenia lub kapitału początkowego ZUS poinformuje w decyzji. Na jej wydanie ma 60 dni od wyjaśnienia ostatniej okoliczności niezbędnej do jej wydania. Samo świadczenie przeliczy od miesiąca, w którym zgłoszono wniosek.

Każdy kto ma pytania związane ze swoją sprawą lub wątpliwości dotyczące świadczenia może odwiedzić placówkę ZUS albo skontaktować się z Centrum Obsługi Telefonicznej. Konsultanci są dostępni od poniedziałku do piątku w godzinach 7.00–18.00 pod numerem telefonu 22 560 16 00 lub elektronicznie za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych, e-maila: cot@zus.pl, a także Skype’a: zus_centrum_obslugi_tel.

 OTWARCIE PUNKTU OBSŁUGI KLIENTA TAURON W TYCHACH

Informacja TAURON:
Informujemy, że w dniu 24 marca 2018 roku otwarty został Punkt Obsługi Klienta w Tychach. Miejsce: Gemini Park Tychy, ul. Towarowa 2, godz. 10.00-16.00.

„Plan działania Priorytetowego”
Realizowany przez dzielnicowych KP Łaziska Górne w okresie 01.02.2018-31.07.2018

Z początkiem roku 2018 weszły w życie nowe Plany Działania Priorytetowego, które obowiązują na rejonach podległych poszczególnym dzielnicowym i będą one obowiązywały przez najbliższe 6 miesięcy.

Rejon służbowy nr 9- mł. asp. Paweł Oleksiński (tel. 727032240)

Plac zabaw na ulicy Działkowców w Łaziskach Górnych. Problemem jest gromadzeni się nieletnich, którzy zaśmiecają lub spożywają alkohol. Następstwem tego są pozostawione przez nich śmieci oraz akty wandalizmu.

Rejon nr 10 – st.sierż. Rafał Babiński (Tel. 723 656 683)

Nieprawidłowe parkowanie pojazdów w Łaziskach Górnych przy ul. Barlickiego (rejon skrzyżowania z ruchem okrężnym), w tym parkowanie pojazdów mechanicznych w „zatoczce” mimo umieszczonego w widocznym miejscu znaku drogowego „B-36- zakaz zatrzymywania się” z tabliczką umieszczoną prawidłowo bezpośrednio pod nim „nie dotyczy zatoki postojowej na czas rozładunku do 30 minut.”

Rejon nr 11 – st.asp. Wojciech Wypchał (Tel. 727 032 238)

Łaziska Górne ul. św. Jana Pawła II 1 teren przyległy do biblioteki, gdzie dochodzi do spożywania alkoholu, a także zaśmiecania.

Rejon nr 12- st.asp. Robert Manzel (Tel. 723 656 661)

Wykroczenia porządkowe, w tym szczególnie uciążliwe, a zwłaszcza spożywanie alkoholu i zaśmiecanie miejsca publicznego oraz demoralizacja osób małoletnich, korzystających z placu zabaw i skate parku, przyległych do Ośrodka Sportowo-Rekreacyjnego „Żabka” przy ulicy Sportowej.

Rejon nr 13 – sież. Marek Wodok (Tel. 727 032 239)

Spożywanie alkoholu, zaśmiecanie oraz popełnianie czynów karalnych na terenie obiektu rekreacyjnego „YNZLA” przy ul. Południowej w Łaziskach Górnych. Czyny te z reguły odbywają się w godzinach wieczornych. Grupują się tam osoby w różnym wieku, które spożywają alkohol na w/w/ terenie zaśmiecając go opakowaniami po alkoholu i niedopałkami papierosów.

Rejon nr 1- mł.asp. Michał Czerepkowski (Tel. 727 032 246)

Rejon placu zabaw „Małpi Gaj” przy oś. Kościuszki- niszczenie mienia w postaci malowania markerami urządzeń do zabaw oraz niszczenie ławek poprzez malowanie oraz nacinanie krawędzi drewnianych elementów przez osoby nieletnie. Informację pozyskano od mieszkańców oraz od Zarządcy obiektu, który fakt niszczenia mienia w tutejszym KP.

INFORMACJA DOTYCZĄCA SPISU WYBORCÓW

Wyborco! Sprawdź, czy jesteś w rejestrze wyborców!

Przeprowadzałeś się lub wyjeżdżałeś z Polski? Wyjechałeś ze swojej miejscowości na studia lub do pracy? Zmieniałeś adres zamieszkania albo zameldowania? Upewnij się, że jesteś wpisany do rejestru wyborców tam, gdzie teraz mieszkasz!

Jeśli Twojego nazwiska nie ma w rejestrze wyborców, to nie będziesz mógł głosować w nadchodzących wyborach samorządowych.

Rejestr wyborców to lista osób z prawem do głosowania w danej gminie.

Jeżeli masz stałe zameldowanie, to znaczy, że Twoje nazwisko jest w rejestrze wyborców w gminie, w której jesteś zameldowany. Będziesz mógł oddać głos.

Jeśli jednak jesteś zameldowany na pobyt czasowy, albo w ogóle nie masz meldunku, to nie ma Cię w rejestrze wyborców i nie będziesz mógł głosować w wyborach.

Co masz zrobić?

Złóż wniosek o wpisanie do rejestru wyborców w gminie, w której mieszkasz.

Sprawdź już dziś w swoim urzędzie gminy czy jesteś w rejestrze wyborców!

Więcej informacji na stronie www.pkw.gov.pl oraz na kanałach Państwowej Komisji Wyborczej i Krajowego Biura Wyborczego w serwisach społecznościowych.

INFORMACJA NA TEMAT MOŻLIWOŚCI PRZYŁĄCZENIA DO SIECI CIEPŁOWNICZEJ PEC

W załączeniu znajduje się prezentacja oraz wniosek o określenie warunków przyłączenia do sieci ciepłowniczej PEC.

REKRUTACJA DO PROJEKTU

Informacja na temat rekrutacji do projektu „Rozwój usług społecznych świadczonych w społeczności lokalnej na terenie Gminy Miejskiej Łaziska Górne”, współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020.


ZMIANY W KOMUNIKACJI OD 1 STYCZNIA

Wspólne bilety jednorazowe oraz darmowe przejazdy dla dzieci i młodzieży do 16 lat. To dwie najważniejsze zmiany, integrujące taryfy KZK GOP, MZK Tychy i MZKP Tarnowskie Góry. Przepisy wejdą w życie od 1 stycznia 2018 roku. To pierwszy krok, ułatwiający mieszkańcom Górnośląsko – Zagłębiowskiej Metropolii podróżowanie po jej obszarze.

Lista punktów obsługi klienta:

Szczegóły: www.metropoliajedziemy.pl

Miejski Zarząd Komunikacji w Tychach informuje, że bezpłatny przejazd dotyczy dzieci i młodzieży do 16 roku życia mających stałe miejsce zamieszkania na terenie gmin wchodzących w skład Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Przedmiotowa możliwość darmowego podróżowania dotyczy wszystkich przejazdów na liniach organizowanych wyłącznie przez MZK Tychy, KZK GOP oraz MZKP Tarnowskie Góry.

Powyższe zwolnienie z opłat dotyczy również dzieci i młodzieży z gmin członkowskich tyskiego porozumienia międzygminnego, które weszły w skład Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, np. Orzesze, Ornontowice (bez Żor).

Dzieci zamieszkałe na stałe poza Metropolią korzystając z komunikacji organizowanej przez MZK Tychy, KZK GOP oraz MZKP Tarnowskie Góry zobowiązane są do zakupu biletu.

INFORMACJA O PROJEKCIE: KUŹNIA KOMPETENCJI KLUCZOWYCH

ORGANIZATOR: Centrum Usług Językowych ALBION we współpracy z Centrum Szkoleniowym Masterlang

INSTYTUCJA NADZORUJĄCA REALIZACJĘ PROJEKTU:

Wojewódzki Urząd Pracy w Katowicach, projekt jest realizowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014 – 2020 (poddziałanie 11.4.: Podnoszenie kwalifikacji zawodowych osób dorosłych).

GDZIE I KIEDY REALIZOWANY JEST PROJEKT:

Projekt jest realizowany na terenie województwa śląskiego w okresie 01 lipca 2017 do 30 czerwca 2020.

KTO MOŻE SKORZYSTAĆ ZE SZKOLEŃ:

Warunek obligatoryjny:

• Osoby dorosłe, po 25 roku życia • Osoby pracujące • Osoby zamieszkujące i/lub pracujące na terenie województwa śląskiego A także należą przynajmniej do jednej z poniższych grup tj. : • są kobietami ( w szczególności są kobietami powracającymi na rynek pracy po urodzeniu i wychowaniu dziecka) • są osobami z orzeczonym stopniem niepełnosprawności • są osobami po 50 roku życia • są osobami zamieszkującymi tereny wiejskie • są osobami z wykształceniem ponadgimnazjalnym lub niższym ( ISCED3 ) ILE OSÓB MA ZOSTAĆ PRZESZKOLONYCH W PROJEKCIE: Przeszkolonych ma zostać min. 1600 osób, ale miejsc na szkoleniach jest 5910, tym samym jeden uczestnik projektu może skorzystać z wielu form wsparcia. JAKIE DZIAŁANIA ZOSTAŁY ZAPLANOWANE W PROJEKCIE: Projekt zakłada dwa rodzaje działań: • przeprowadzenie szkoleń z zakresu nauki języków obcych: angielskiego, niemieckiego i francuskiego ( każdy z modułów zakłada realizację 60 jednostek dydaktycznych tj. 45 min. zakończonych egzaminem TOEIC/WIDAF/TFI). Istnieje możliwość kontynuowania nauki na kolejnych poziomach zaawansowania!

Projekt: Kuźnia Kompetencji Kluczowych realizowany jest przez Centrum Usług Językowych „Albion”

S.C. Podleśny D. – Madzia M. w partnerstwie z Marek Leśniak Centrum Szkoleniowe Masterlang

GDZIE MOŻNA UZYSKAĆ BLIŻSZE INFORMACJE NA TEMAT PROJEKTU:

pod numerami telefonów: 533 324 849 ; 533 327 944 oraz 533 327 943

pisząc maila na adres: slaskie@masterlang.eu

wchodząc na stronę internetową projektu: Masterlang.pl/kuzniakk

*ćwiczenia są dostępne w ramach szkoleń językowych

INFORMACJA O PROJEKCIE: CZAS NA PRACĘ


Informujemy, że od października 2017r. firma Business School rozpoczęła realizację projektu „CZAS NA PRACĘ – kompleksowa aktywizacja osób bez pracy po 30 roku życia z województwa śląskiego” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. W związku z tym trwa aktywna rekrutacja uczestników.

Projekt ma na celu aktywizację osób bezrobotnych w wieku powyżej 30 r. życia (od dnia 30 urodzin) o niskich kwalifikacjach (z wykształceniem podstawowym, gimnazjalnym, średnim ogólnokształcącym, średnim zawodowym lub zasadniczym zawodowym) chcących podjąć zatrudnienie i zdobyć nowe kwalifikacje. Projekt skierowany jest do osób w trudnej sytuacji na rynku pracy, a w szczególności do kobiet, osób 50+ oraz długotrwale bezrobotnych i/lub nieaktywnych zawodowo, zamieszkałych na terenie województwa śląskiego.

WAŻNE INFORMACJE DOTYCZĄCE WIRUSOWEGO ZAPALENIA WĄTROBY TYPU A

Materiały informacyjno - edukacyjne Wojewódzkiej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej


 INFORMACJA URZĘDU MIEJSKIEGO

Informujemy, że Urząd Miejski w Łaziskach Górnych prowadzi działania zmierzające do pozyskania środków finansowych na realizację zadań z zakresu efektywności energetycznej, odnawialnych źródeł energii i gospodarki niskoemisyjnej z Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020 w ramach Osi Priorytetowej IV. Efektywność energetyczna, odnawialne źródła energii i gospodarka niskoemisyjna, Działanie 4.1 Odnawialne źródła energii, Poddziałanie 4.1.3 Odnawialne źródła energii.
Jednocześnie informujemy, że nie jesteśmy organizatorem spotkań proponowanych przez firmy zewnętrzne i tym samym nie ponosimy odpowiedzialności za treści przekazywane podczas tych spotkań.

INFORMACJA DOTYCZĄCA KONTROLI W ZAKRESIE PRZEPISÓW ZWIĄZANYCH
Z UTRZYMANIEM CZYSTOŚCI I PORZĄDKU W RAMACH KOMPETENCJI
BURMISTRZA MIASTA

Informuję, że na podstawie art. 5, ust 6 oraz art. 9u ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach Urząd Miejski przeprowadzi kontrolę na terenie Miasta Łaziska Górne w zakresie obowiązków wynikających z w/w ustawy w zakresie :

- przestrzegania zapisów regulaminu utrzymania czystości i porządku, jak również obowiązków wynikających z art. 5 ust 1,3,3b oraz ust 5 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w Gminach tj:

1) wyposażenie nieruchomości w pojemniki służące do zbierania odpadów komunalnych oraz utrzymywanie tych pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym,

3) zbieranie powstałych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych zgodnie z wymaganiami określonymi w regulaminie i przepisach wydanych na podstawie art. 4a;

3b) pozbywanie się zebranych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych oraz nieczystości ciekłych w sposób zgodny z przepisami ustawy i przepisami odrębnymi;

5) realizację innych obowiązków określonych w regulaminie.

- posiadania umów oraz dowodów uiszczania opłat za odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych (w przypadku nieruchomości na których nie zamieszkują mieszkańcy).

Zgodnie z art. 6, ust 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach „Właściciele nieruchomości, którzy pozbywają się z terenu nieruchomości nieczystości ciekłych, oraz właściciele nieruchomości, którzy nie są obowiązani do ponoszenia opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi na rzecz gminy, wykonując obowiązek określony w art. 5 ust. 1 pkt 3b, są obowiązani do udokumentowania w formie umowy korzystania z usług wykonywanych przez:

1) gminną jednostkę organizacyjną lub przedsiębiorcę posiadającego zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych lub

2) gminną jednostkę organizacyjną lub przedsiębiorcę odbierającego odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, wpisanego do rejestru działalności regulowanej, o którym mowa w art. 9b ust. 2

- przez okazanie takich umów i dowodów uiszczania opłat za te usługi”.

SYSTEM DOKUMENTY ZASTRZEŻONE


System DOKUMENTY ZASTRZEŻONE chroni osoby, które utraciły swoje dokumenty tożsamości. Ogranicza możliwość ich późniejszego wykorzystania do celów przestępczych popełnianych w imieniu i na szkodę osoby, która dokumenty utraciła.

Należy pamiętać, że wobec liczny prób wyłudzeń z wykorzystaniem cudzej tożsamości, samo zgłoszenie utraty dokumentów na Policji czy w urzędzie już nie wystarcza!

Powinno się jak najszybciej, dla własnego bezpieczeństwa oraz ochrony swojego mienia, zgłosić to w Banku, składając stosowny wniosek o dokonanie zastrzeżenia w Systemie DOKUMENTY ZASTRZEŻONE.

Zastrzeganie jest możliwe w bankach (osobiście - w kilkunastu tysiącach placówek w całym kraju oraz telefonicznie - o ile ktoś jest klientem baku, który wdrożył już taką usługę), a także za pośrednictwem konta na portalu bik.pl (o ile założono je jeszcze przed utratą dokumentów).

Więcej na stronach: www.dokumentyzastrzezone.pl

SERWIS INFORMACYJNY SMS REJONOWEGO PRZEDSIĘBIORSTWA WODOCIĄGÓW
I KANALIZACJI TYCHY S.A.

Rejonowe Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji w Tychach Informuje, że uruchomiło możliwość przekazywania informacji za pomocą systemu informacyjnego SMS. Mogą z niego korzystać wszyscy, nie tylko Ci, którzy posiadają podpisaną umowę o dostarczanie wody z RPWiK Tychy S.A., ale także mieszkańcy budynków wielolokalowych.

Aktywacja tej usługi pozwala na otrzymywanie informacji dotyczących m.in. awarii lub zakłóceń w dostawie wody.

Aby uruchomić bezpłatną usługę, należy skorzystać z interaktywnego formularza znajdującego się na stronie RPWiK Tychy S.A.

Link do formularza: ibok.rpwik.tychy.pl/subskrypcja

 SYSTEM INFORMACJI O TERENIE - GIS

Przedstawiamy samouczki dot. obsługi geoportalu GIS w postaci krótkich filmów instruktażowych, dotyczących najważniejszych funkcjonalności, które mogą być przydatne dla każdego użytkownika.

Celem projektu była budowa zintegrowanego systemu zarządzania Gminami Powiatu Mikołowskiego i Powiatem Mikołowskim w oparciu o system informacji o terenie (GIS).

Filmy zostały opublikowane na youtube pod niżej podanymi linkami lub bezpośrednio na stronie http://gis.mikolow.eu/ O projekcie – Pliki do pobrania – Samouczki.

Poniżej znajdą Państwo adresy przenoszące do samouczków oraz informację o zawartości poszczególnych modułów:

https://www.youtube.com/playlist?list=PLqiXpltZnFqqgX7VDnOCETTobI4GBUg67

http://gis.mikolow.eu/web/start/samouczki

http://gis.mikolow.eu/web/start/o-projekcie/pliki-do-pobrania

 INTERNETOWE BIURO OBSŁUGI KLIENTA RPWiK W TYCHACH


RPWiK Tychy S.A. informuje, iż do dyspozycji klientów posiadających podpisaną umowę o zaopatrzenie w wodę, przekazało Internetowe Biuro Obsługi Klienta (www.ibok.rpwik.tychy.pl), które pozwala na skorzystanie z opcji e-odczytu i e-faktury, dostępu do aktualnych informacji dotyczących indywidualnego konta - rozliczeń, analiz, prowadzonych spraw, wiadomości SMS oraz na dokonywanie płatności elektronicznych.

Skorzystanie z usług e-odczytu i e-faktury pozwala na obniżenie opłaty abonamentowej.

KRAJOWA MAPA ZAGROŻEŃ BEZPIECZEŃSTWA

Mapa Zagrożeń Bezpieczeństwa to interaktywna mapa, która pozwala przekazywać Policji informacje o niebezpiecznych miejscach w okolicy.

Każdy może skorzystać z Mapy wchodząc na stronę internetową Policji. Jest ona bardzo prosta i intuicyjna. Wystarczy zaznaczyć miejsce na mapie i wybrać rodzaj zagrożenia, np. „wandalizm” lub „nielegalne rajdy samochodowe”. Zgłoszenia są anonimowe – nie trzeba podawać swoich danych.

Każde ze zgłoszeń jest traktowane poważnie i weryfikowane przez Policję. Intencją jest zachęcenie ludzi do reagowania, kiedy widzą potencjalne zagrożenie. Narzędzie to nadal jest na bieżąco uaktualniane i rozwijane.

Użyteczność Mapy potwierdziła się już kilkukrotnie. Mimo że obywatele często zgłaszają drobne, uciążliwe sprawy, to dzięki nim doszło już do zatrzymań, m.in. dilerów narkotykowych, osób poszukiwanych czy zwykłych wandali.

Korzystając z Mapy Zagrożeń Bezpieczeństwa pamiętajmy, że w nagłych wypadkach, które wymagają natychmiastowej interwencji nadal powinniśmy dzwonić na numery 997 lub 112.

Mapa pozwala każdemu obywatelowi przekazać informację o niepokojącym go zjawisku z zakresu bezpieczeństwa. Zjawisko to zaś za pomocą mapy jest dokładnie lokalizowane w przestrzeni oraz czasie. Kiedy taka informacja dotrze do policji, zostanie zweryfikowana. Informacje, które można przekazać za pomocą mapy uwzględniają wybrane kategorie przestępstw i wykroczeń, jak i zagrożenia, które w odczuciu mieszkańców negatywnie wpływają na ich poczucie bezpieczeństwa. Należy jednak zaznaczyć, że taka forma kontaktu nie służy do zgłaszania potrzeby pilnej interwencji policji. W tego typu przypadkach należy korzystać z numerów alarmowych 112 i 997.

Mapy zagrożeń jako istotny element zarządzania bezpieczeństwem publicznym, wspólnie z innymi instytucjami i społeczeństwem, powinny służyć m.in. właściwemu rozmieszczeniu patroli, czy np. podejmowaniu decyzji o tworzeniu komisariatów i posterunków policji. Krajowa Mapa Zagrożeń Bezpieczeństwa opiera się na informacjach skatalogowanych w trzech kategoriach:

gromadzonych w policyjnych systemach informatycznych,
uzyskiwanych od obywateli wykorzystujących internetową platformę wymiany informacji,

otrzymanych od społeczeństwa w trakcie bezpośrednich kontaktów z obywatelami, przedstawicielami samorządu terytorialnego, organizacjami pozarządowymi oraz w trakcie debat społecznych poświęconych bezpieczeństwu publicznemu.

Link: http://slaska.policja.gov.pl/kat/mapa-1/181183,Mapa-zagrozen-bezpieczenstwa.html?sid=913d19ba92753061fd8054615632670c

APLIKACJA „MOJA KOMENDA”

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji uruchomiło nową wersję aplikacji mobilnej „Moja Komenda”, dzięki której odnajdziemy dzielnicowego, który opiekuje się naszym rejonem zamieszkania.

Aplikacja „Moja Komenda” umożliwia wyszukanie każdego dzielnicowego w Polsce. Aby to zrobić wystarczy wpisać np. własny adres zamieszkania, a aplikacja odnajdzie funkcjonariusza, który dba o nasz rejon zamieszkania oraz pokaże, w której jednostce on pracuje. Dzielnicowych możemy wyszukać także po ich imieniu lub nazwisku. Aby połączyć się z funkcjonariuszem wystarczy jedno kliknięcie. Wyszukiwarka dzielnicowych działa w trybie offline. Użytkownik nie musi mieć dostępu do Internetu, aby odnaleźć swojego dzielnicowego.

Aplikacja „Moja komenda” zawiera także bazę teleadresową wszystkich komend i komisariatów w Polsce. Dodano do niej dodatkowe jednostki, m.in. rewiry dzielnicowych oraz posterunki. Aplikacja została wyposażona w dwa tryby wyszukiwania informacji. Po włączeniu usług lokalizacyjnych w telefonie sama odnajdzie najbliższe policyjne obiekty. Po przejściu w tryb online wystarczy jedno kliknięcie, by wskazała trasę do najbliższej komendy lub komisariatu. Równie sprawnie połączy nas z dyżurnymi policjantami z wybranej jednostki. Dodatkowo „Moja komenda” umożliwia wyszukanie po nazwie jednostki, ulicy lub kodzie pocztowym.

„Moja Komenda” dostępna jest na telefony z Android. Wersja na iOS zostanie opublikowana w najbliższym czasie. Usługa jest bezpłatna.

INFORMACJA DOTYCZĄCA TARYF DLA CIEPŁA TAURON WYTWARZANIE S.A. – ŹRÓDŁO CIEPŁA ELEKTROWNIA ŁAZISKA

Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej Sp. Z o.o. w Tychach informuje, że Tauron Wytwarzanie S.A. z dniem 1 październik 2016 roku wprowadza do rozliczeń ceny ciepła zawarte w Taryfie dla ciepła, zatwierdzone przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki decyzją Nr OKA.4210.42(7).2016.1883.XII.RZ. z dnia 13 września 2016r., opublikowanej w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego poz. 4690 w dniu 15 września 2016r. Poniżej podajemy ceny ciepła ustalone przez Tauron Wytwarzanie S.A. – źródło ciepła Elektrownia Łaziska w Łaziskach Górnych w Taryfie dla ciepła:

  • Rata miesięczna za zamówioną moc cieplną – zł/MW/m-c – (cena netto) 7 856.56
  • Za dostarczone ciepło – zł/GJ – (cena netto) 24,46
  • Za nośnik ciepła – zł/m3 – (cena netto) 14,87

Ponadto informujemy, że ceny i stawki opłat za ciepło Przedsiębiorstwa Energetyki Cieplne Sp. Z o.o. w Tychach nie uległy zmianie

INFORMACJA PRZEDSIĘBIORSTWA ENERGETYKI CIEPLNEJ

Informujemy, że wszyscy zainteresowani podłączeniem do sieci ciepłowniczej, w Łaziskach Górnych proszeni są o przesyłanie pytań na adres: Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej Sp. z o.o., 43-100 Tychy, ul. Kubicy 6

Informacje dotyczące wydania technicznych warunków przyłączenia,
telefon: 32 325 64 44

Informacje dotyczące podłączenia do sieci budynków oraz związanych z tym kosztów,telefon: 32 325 64 17

Centrala - telefon: 32 325 64 11
e-mail biuro@pec.tychy.pl

więcej na stronie: www.pec.tychy.pl

MAPA BEZPIECZEŃSTWA I PORZĄDKU PUBLICZNEGO

16 lutego br. w sali posiedzeń Urzędu Miejskiego odbyło się spotkanie, które wpisuje się w program Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji i polega na utworzeniu ogólnopolskiej „Mapy bezpieczeństwa i porządku publicznego”. W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele Komisariatu Policji w Łaziskach Górnych, KPP w Mikołowie, przedstawiciele radnych, spółdzielni mieszkaniowych, dyrektorzy szkół, przedstawiciele jednostek organizacyjnych gminy oraz mieszkańcy miasta.

Spotkanie rozpoczęło się od przedstawienia oceny stanu bezpieczeństwa gminy za 2015 rok. Następnie omówiono koncepcję opracowywanej „Mapy bezpieczeństwa i porządku publicznego”, której głównym celem jest poprawa bezpieczeństwa i skuteczniejsza walka z przestępczością. Dokument ten ma odzwierciedlać zagrożenia już stwierdzone i zarejestrowane, wskazywać zagrożenia dostrzeżone przez obywateli, prognozy zagrożeń, służyć ocenie i optymalizacji dotychczasowych struktur organizacyjnych służb (w tym Policji). W trakcie dyskusji omówiono zagrożenia oraz dotychczasową współpracę w zakresie bezpieczeństwa i zapobiegania przestępczości. Wymieniano informacje o miejscach zagrożonych, rozmawiano również o bieżących problemach oraz wzajemnych oczekiwaniach.

Burmistrz Miasta Aleksander Wyra dziękuje wszystkim uczestnikom konsultacji za przybycie i aktywne uczestnictwo w spotkaniu.

Link do strony Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego dedykowanej "Mapie zagrożeń bezpieczeństwa i porządku publicznego":

http://www.katowice.uw.gov.pl/wdzbizk/mapy_bezpieczenstwa.html

INFORMACJA DOTYCZĄCA POSŁUGIWANIA SIĘ UNIEWAŻNIONYMI DOWODAMI OSOBISTYMI

W związku z docierającymi sygnałami o posługiwaniu się przez obywateli polskich dowodami osobistymi, które zostały zgłoszone jako utracone, a potem odnalezione, Wydział Spraw Obywatelskich Urzędu Miejskiego w Łaziskach Górnych przypomina, że dowód osobisty, który został zgłoszony jako zagubiony jest NIEODWRACALNIE UNIEWAŻNIANY w Rejestrze Dowodów Osobistych.

Informacja o utracie i unieważnieniu dowodu osobistego jest niezwłocznie przekazywana do Systemu Informacyjnego Schengen.

Posługiwanie się dowodem osobistym zgłoszonym jako utracony może więc powodować negatywne konsekwencje dla jego posiadacza podczas przekraczania granic lub dokonywania czynności prawnych na podstawie tego dokumentu.

Dowód osobisty unieważniony w systemie na skutek zgłoszenia utraty nie nosi fizycznych znamion unieważnienie (odcięcie rogu) przez co sprawiać może wrażenie dokumentu ważnego, niemniej dokument ten nie służy już do potwierdzania tożsamości i przekraczania granic państw Unii Europejskiej.

INFORMACJA DOTYCZĄCA JAKOŚCI WODY W NASZYM MIEŚCIE

Zachęcamy do odwiedzania strony internetowej RPWiK Tychy, gdzie na bieżąco publikowane są informacje dotyczące jakości wody w gminie Łaziska Górne:

http://rpwik.tychy.pl/biuro-obslugi-klienta/jakosc-wody/gmina-laziska-gorne/

OBYWATEL.GOV.PL – INFORMACJE I USŁUGI PRZYJAZNE OBYWATELOM

"www.obywatel.gov.pl" to nowy portal administracji publicznej. Zebrane tam zostały informacje m.in.: o sposobach załatwiania spraw w urzędach – bez podziału na resorty i właściwości, a według zakresu spraw.

Na stronie: www.obywatel.gov.pl znajdują się opisy najpopularniejszych usług, jakie administracja świadczy dla obywateli, np.: jak wyrobić dowód osobisty, paszport, prawo jazdy czy Europejską Kartę Ubezpieczenia (EKUZ). Na portalu znajdziemy również informacje ile kosztują kolejne procedury, jakie dokumenty trzeba wypełnić i gdzie należy się zgłosić.

Struktura strony systematyzuje usługi administracji publicznej według typowych zdarzeń życiowych. Wiarygodność opisów (kart) usług została zagwarantowana poprzez współpracę z merytorycznymi pracownikami ministerstw i jednostek podległych. Cechą wyróżniającą stronę jest zrozumiały, prosty język.

W kolejnych miesiącach serwis ten będzie rozwijany o kolejne informacje i e-usługi dla obywateli.

System informacji telefonicznej to rozwiązanie dla tych, którzy nie korzystają z Internetu. Dzwoniąc pod nr 222 500 115, obywatele dowiedzą się, gdzie załatwić swoją sprawę na terenie kraju.

 
 [1] 2
Stron: (2)
 
   
Na tej stronie wykorzystuje się pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach statystycznych. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza akceptację warunków.
 
Oficjalny serwis Urzędu Miejskiego w Łaziskach Górnych, regulamin użytkowania i polityka prywatności serwisu.
e-mail: wog@laziska.um.gov.pl